[EN]

Logo UJUniwersytet Jagielloński w Krakowie
Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
30-387 Kraków, ul. Gronostajowa 7

www.geo.uj.edu.pl
Struktura
Edukacja
Nauka
Publikacje
Varia
Dla studentów
Dla doktorantów
Publikacje

Inne publikacje w grupie tematycznej "Geografia religii"

Inne wydawnictwa z 2002 roku

Pielgrzymki jako element kultury religijnej

Pielgrzymki jako element kultury religijnej

Jackowski A., Sołjan I. (red.), 2002, Pielgrzymki jako element kultury religijnej, Peregrinus Cracoviensis, z.12.

Recenzje: ks. Maciej Ostrowski

ISSN 1425-1922

Język publikacji: polski

Cena egzemparza: 15.75 PLN (w tym 5% VAT).

Publikacja jest do nabycia w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ. Istnieje również możliwość złożenia zamówienia przez internet.

Spis treści

Redakcja "Peregrinusa Cracoviensis" 

 s. 7-9

Wspomnienie Jurka

Pełny tekst w języku polskim (40 KB)

Maria da Graça Mouga Poças Santos 

 s. 11-28

The Sacred Space of Fatima as Perceived and Experienced by Foot Pilgrims

\"textZarys treści Pełny tekst w języku polskim (451 KB)

Antoni Jackowski, Izabela Sołjan 

 s. 29-50

Środowisko przyrodnicze a sacrum

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (330 KB)

Wojciech Mruk 

 s. 51-66

Zaplecze techniczne pielgrzymowania i warunki pobytu pątników w Ziemi Świętej w drugiej połowie XIV w.

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (101 KB)

Halina Matlak 

 s. 67-82

Synagogi jako przykład kultury materialnej Żydów w Europie

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (240 KB)

Anna Skalik 

 s. 83-100

Kościół greckokatolicki w Polsce po II wojnie światowej - zmiany w strukturze i przestrzeni geograficznej

The Greek-Catholic Church in post-war Poland - structural and spatial changes.

Summary: The Greek-Catholic or Uniat church was established at the end of the 16th Century, at the synod in Brześć nad Bugiem, when the majority of Eastern Orthodox bishops in Poland decided to join a union with the Roman-Catholic church. Early on the church was known as the Uniat Church, later as the Greek-Catholic Church and finally it assumes the official name of the Ukrainian Catholic Church.
Along with the Greek-Catholic church in Poland, another eastern Catholic Church existed in Hungary. The Uzhorod Union church of 17th Century was active in Transylvania, trans-Carpathia, eastern Slovakia and eastern Voivodina.
Social conditions and spatial location of greek-catholics in Poland changed radically after the Second World War. The traditional large concentrations of Uniat population in Podkarpacie and around Przemyśl disappeared following a repatriation into Ukraine (1944-1946) and the repressive "Wisła" plan against Ukrainians (1947). The greek-catholics were relocated to six northern Polish voivodships. Official church structures were banned until 1956.
The situation of the church slightly improved after that date, when the authorities allowed limited church operations but without organisation structures or parishes. New Greek-catholic centres started emerging in Chrzanowo, Biały Bór and Górowo Iławeckie in the north and Legnica and Krynica in the south. In 1970s and 80s, the church developed its structures and expanded territorially, against official bans; Greek-catholic priests were educated in catholic seminars and new quasi churches were established.
A breakthrough came in 1991, when a Greek-catholic metropolis was re-established in Przemyśl, followed by the establishment of the przemysko-warszawska metropolis, divided into two dioceses (przemyska and wrocławsko-gdańska) in 1996. In 2000, the Church had a congregation of 110 thousand in 138 parishes.

Peregrinus Cracoviensis, 2002, z.12, s. 83-100.

Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ

ISSN 1425-1922

Pełny tekst w języku polskim (514 KB)

O. Mariusz Tabulski OSPPE 

 s. 101-115

Grupa - wspólnota pielgrzymkowa (religijna) jako miejsce - środowisko i środek edukacji

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (103 KB)

Andrzej Datko 

 s. 117-140

Człowiek w przestrzeni symbolicznej. Struktura oraz sakralne i społeczne funkcje pielgrzymek na przykładzie pątnictwa do Wejherowa i Swarzewa

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (263 KB)

Wiktor Szymborski 

 s. 141-152

Kilka uwag o pielgrzymkach króla Kazimierza Jagiellończyka

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (89 KB)

Kazimiera Jakacka-Mikulska 

 s. 153-169

Pielgrzymki w literaturze przełomu XIX i XX wieku. Emil Zola, Joris-Karl Huysmans i Władysław Reymont

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (266 KB)

Agata Mirek 

 s. 171-187

Zostały by modlić się za Rosję. Działalność Zgromadzenia Córek Maryi Niepokalanej na Wileńszczyźnie w latach 1945-1991

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (262 KB)

Barbara Skowron-Charif 

 s. 189-198

Losy wizerunków maryjnych z terenów wschodnich Drugiej Rzeczpospolitej

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (252 KB)

Izabela Kapera 

 s. 199-207

Ruch pielgrzymkowy do Szczyrzyca

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (155 KB)

Józef Belgrau 

 s. 209-223

Sianowo - Sanktuarium Królowej Kaszub

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (98 KB)

Lucyna Przybylska 

 s. 225-237

Sieć kościołów parafialnych w Gdyni

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (241 KB)

Alicja Zoń 

 s. 239-256

Pielgrzymka śladami św. Jana Sarkandra

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (128 KB)

Maciej Ostrowski 

 s. 257-268

Na misji w Boliwii

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (213 KB)

Anna Krogulska 

 s. 269-295

Integracyjne znaczenie wspólnych pieszych pielgrzymek dla plemion afrykańskich

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (344 KB)

Webmaster: Janusz Siwek

Ostatnia aktualizacja: 2017-10-19

© IGiGP UJ "2017"

Valid HTML 4.01 Transitional