[EN]

Logo UJUniwersytet Jagielloński w Krakowie
Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
30-387 Kraków, ul. Gronostajowa 7

www.geo.uj.edu.pl
Struktura
Edukacja
Nauka
Publikacje
Varia
Dla studentów
Dla doktorantów
Publikacje

Inne publikacje w grupie tematycznej "Geografia religii"

Inne wydawnictwa z 2004 roku

Problemy rozwoju wybranych ośrodków pielgrzymkowych

Problemy rozwoju wybranych ośrodków pielgrzymkowych

Bilska-Wodecka E., Sołjan I. (red.), 2004, Problemy rozwoju wybranych ośrodków pielgrzymkowych, Peregrinus Cracoviensis, z.15.

Recenzje: ks. Maciej Ostrowski

ISSN 1425-1922

Język publikacji: polski

Cena egzemparza: 15.75 PLN (w tym 5% VAT).

Publikacja jest do nabycia w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ. Istnieje również możliwość złożenia zamówienia przez internet.

Spis treści

Franciszek Ziejka 

 s. 5-12

Gaudium veritatis. Świat akademickich wartości w nauczaniu Jana Pawła II

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (159 KB)

Roman Jusiak OFM 

 s. 13-29

Jana Pawła II Tryptyk krakowski. Refleksje o pielgrzymce Jana Pawła II do ojczyzny Anno Domini 2002

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (307 KB)

Zofia Włodarczyk  

 s. 31-64

Ogrody biblijne

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (3.6 MB)

Szczepan Kalinowski 

 s. 65-74

Pielgrzymki Radziwiłłów w XVI i XVII wieku

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (170 KB)

Agata Mirek  

 s. 75-92

Trwać i wytrwać ...Prześladowany Kościół katolicki na Białorusi i jego życie

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (290 KB)

Joanna Szczepankiewicz-Battek 

 s. 93-104

Róžant - pielgrzymkowe centrum Łużyc

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (294 KB)

Franciszek Mróz, Piotr Mróz OFM 

 s. 105-131

Szlakiem św. ojca Pio z Pietrelciny

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (873 KB)

Eugeniusz Rydz, Piotr Olejnik 

 s. 133-151

Góra Chełmska ośrodkiem pielgrzymkowym na Pomorzu Środkowym

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (1.5 MB)

ks. Andrzej Dobrzyński  

 s. 153-175

Pielgrzymki do Sanktuarium Matki Boskiej Ludźmierskiej

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (429 KB)

Izabela Kapera 

 s. 177-186

Ruch pielgrzymkowy do Limanowej

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (311 KB)

Grażyna Holly  

 s. 187-220

Rozmieszczenie obiektów sakralnych w Bieszczadach w 1938 roku i stan dzisiejszy

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (3.4 MB)

Augustyn Ormanty 

 s. 221-227

Integracja z Unią Europejską - szanse i zagrożenia dla gminy Kalwaria Zebrzydowska i rejonu wadowickiego

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (108 KB)

Anna Potoczek 

 s. 229-242

Lalibela 2003

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (167 KB)

Anna Maciejowska 

 s. 243-253

Zarys konfliktu hindusko-chrześcijańskiego w Indiach w II połowie XX wieku

Outline of the Hindu-Christian Conflict in India in the late 20th Century

Summary: Christianity has practically been present in India since 1st century AD, yet nowadays Christians form only 2% of a billion Indians. The antiquity of the Hindu culture, great differences in the doctrine, specific mentality of Indians, and errors made by first missionaries - particularly lack of openness or the will for dialogue, are the main reasons hindering contact between Christianity and Hinduism. Another obstacle is the significant racial and linguistic differentiation between the inhabitants of India, as well as vastness of the country and scattering of believers, which considerably hinder the work of the missionaries. What is also of importance is the recently growing Hindu nationalism, where Hinduism plays a significant role. It dates back to the 19th century, when the religious tradition of Hinduism became an expression of the Hindu society’s opposition towards the British colonialism. Linking the national ideology with religion triggered growth of resentment and hostility towards the non-Hindu, and thus towards the Muslims, the Sikhs, and in the last few years also towards the Christians. The Hindu-Christian conflict became more serious in 1998, when the BJP nationalist party reached for power. According to the United Christian Forum for Human Rights, in 1998 India recorded over 100 violent attacks on Christians, which is more than registered within the previous thirty years.
The situation made the Church search for new evangelization methods. Respect for the Hindu tradition was considered a fundamental condition for a constructive dialogue, which resulted in preparation of a new liturgical ritual, largely using the rites and forms of worship that express religiousness of the inhabitants of India, and introducing the national language to liturgy. Special stress was also put on increasing the activity of Indian Christians and on increasing the number of the educated national clergy. What is of great importance for reaching agreement with Hinduism is the direct example given by the missionaries. As shown by the example of Fr. Marian Żelazek from Puri and sisters from the Mother Teresa’s Missionaries of Charity, charity and education, as well as active involvement in the everyday life and problems of the Indians bring more recognition among the Hindu society than casual preaching of the Gospel. All these activities help to create an opportunity for an agreement with Hinduism. This is also fostered by the present political situation in India. The fact that the BJP party lost in the elections last May and that the power was taken over by the coalition in which the main part is played by the Congress Party supporting the lay character of India, creates a chance that the recently encouraged Hindu fundamentalism and nationalism will become milder, which will certainly result in lesser tension in the Hindu-Christian relations.

Peregrinus Cracoviensis, 2004, z.15, s. 243-253.

Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ

ISSN 1425-1922

Pełny tekst w języku polskim (182 KB)

Webmaster: Janusz Siwek

Ostatnia aktualizacja: 2017-10-19

© IGiGP UJ "2017"

Valid HTML 4.01 Transitional