[EN]

Logo UJUniwersytet Jagielloński w Krakowie
Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
30-387 Kraków, ul. Gronostajowa 7

www.geo.uj.edu.pl
Struktura
Edukacja
Nauka
Publikacje
Varia
Dla studentów
Dla doktorantów
Publikacje

Inne publikacje w grupie tematycznej "Geografia religii"

Inne wydawnictwa z 2005 roku

Geografia i Sacrum, tom 2

Geografia i Sacrum, tom 2

Domański B., Skiba S. (red.), 2005, Geografia i Sacrum, tom 2, IGiGP UJ, Kraków.

Recenzje: prof. dr hab. Alicja Zemanek

ISBN 83-88424-43-2

Język publikacji: polski

Cena egzemparza: 21.00 PLN (w tym 5% VAT).

Publikacja jest do nabycia w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ. Istnieje również możliwość złożenia zamówienia przez internet.

Spis treści

 

 

Strona tytułowa, spis treści

Pełny tekst w języku polskim (129 KB)

Ks. Jan Cebulak 

 s. 13-25

Muzeum Kultury Łemkowskiej w Zyndranowej

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (189 KB)

Anna Dłużewska 

 s. 27-37

Fenomen sukcesu turystycznego Dubaju (ZEA). Przyczyny i prognozy na przyszłość

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (2.3 MB)

Elżbieta Gerstmannowa 

 s. 39-50

Walory turystyczne przestrzeni sakralnej ponorbertańskiego Żukowa

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (725 KB)

Andrzej Górecki, Katarzyna Nieszporek, Małgorzata Grodzińska-Jurczak 

 s. 51-62

Świadomość ekologiczna radnych wybranych terenów chronionych w Polsce

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (854 KB)

Andrzej Kowalczyk 

 s. 63-76

Między sacrum a profanum. Problemy badawcze współczesnej geografii turyzmu

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (562 KB)

Kazimierz Krzemień, Elżbieta Gorczyca 

 s. 77-86

Wpływ turystyki pieszej na przekształcanie rzeźby Tatr

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (1.1 MB)

Alicja Krzymowska-Kostrowicka 

 s. 87-94

Sacrum – mit – symbole jako źródła doznań turystycznych

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (200 KB)

Włodzimierz Kurek 

 s. 95-104

Wpływ turystyki na środowisko przyrodnicze obszarów górskich

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (234 KB)

Stanisław Liszewski 

 s. 105-113

Koncepcja zintegrowanych badań nad turystyką

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (258 KB)

Andrzej Matczak 

 s. 115-122

Rozwój podmiejskich osiedli letniskowych w świetle koncepcji cyklu życia obszaru turystycznego. Przykład podłódzkiego letniska w Wiśniowej Górze

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (177 KB)

Olaf Rogalewski 

 s. 123-126

Turystyka studencka w Polsce

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (112 KB)

Jerzy Wyrzykowski 

 s. 127-133

Wielokulturowe dziedzictwo Dolnego Śląska jako podstawa rozwoju turystyki etnicznej (sentymentalnej)

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (161 KB)

Jarosław Balon, Krystyna German 

 s. 137-150

Kościoły w środowisku geograficznym Podhala

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (1.3 MB)

Maria Baścik, Wojciech Chełmicki  

 s. 151-158

Źródło św. Stanisława w Cieślinie. Przyroda i sacrum

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (1.5 MB)

Elżbieta Bilska-Wodecka 

 s. 159-171

Krajobraz religijny historycznego centrum Amsterdamu od XIII do XX w.

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (1.2 MB)

Giovanni Calafiore 

 s. 173-183

Religijność morska i nadmorskie sanktuaria

\"textZarys treści Pełny tekst w języku polskim (211 KB)

Gino De Vecchis 

 s. 185-192

Społeczna doktryna kościoła. Refleksje dla geografii i jej nauczania w szkołach.

\"textZarys treści Pełny tekst w języku polskim (178 KB)

Jean-Paul Diry, Fabien Venon 

 s. 193-206

Les nouvelles paroisses rurales du diocese de Clermont-Ferrand (France)

\"textZarys treści Pełny tekst w języku polskim (326 KB)

Bolesław Domański, Krzysztof Gwosdz, Lidia Luchter 

 s. 207-218

Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju sieci parafii w regionie przemysłowym

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (416 KB)

Jan Drwal 

 s. 219-226

Akwalne miejsca święte w tradycji Pomorza

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (162 KB)

Devi Prasad Dubey 

 s. 227-234

Prayaga: the ritualscape of a Hindu pilgrimage place

\"textZarys treści Pełny tekst w języku polskim (196 KB)

Czesław Gniecki OFM 

 s. 235-247

Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej jako miejsce pielgrzymowania i turystyki religijnej

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (268 KB)

Zygmunt Górka 

 s. 249-255

Funkcja sakralna staromiejskich dzielnic Małopolski

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (254 KB)

Christian Jamot 

 s. 257-271

De Saint-Emilion a Saint-Amour, crus viticoles et patronage des saints, en France

\"textZarys treści Pełny tekst w języku polskim (291 KB)

Ks. Tomasz Jelonek 

 s. 273-279

Święte góry Jerozolimy

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (155 KB)

Oktawian Roman Jusiak OFM 

 s. 281-296

Bernardyńskie sanktuaria w Polsce

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (225 KB)

Jan Łoboda 

 s. 297-306

Miasto a religia. Niektóre aspekty przestrzenne

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (153 KB)

Wiesław Maik 

 s. 307-314

Człowiek – przestrzeń – sacrum. Refleksje na temat turystyki i migracji pielgrzymkowych we współczesnym świecie

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (204 KB)

René Matlovič 

 s. 315-327

Koniec geografii religii? Problem znaczenia badań religii we współczesnej geografii człowieka

\"textZarys treści Pełny tekst w języku polskim (251 KB)

Anna Mitkowska 

 s. 329-335

Czynnik tradycji miejsca w kreowaniu krajobrazów kalwaryjskich. (Szkic problematyki)

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (365 KB)

Katarzyna Ostaszewska  

 s. 337-341

Sahara i sacrum. Notatka z podróży przez piaski i czas

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (179 KB)

Jerzy J. Parysek, Sylwia Staszewska  

 s. 343-358

Kościoły Poznania: sacrum i profanum

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (620 KB)

Ks. Stanisław Piech 

 s. 359-368

Sanktuaria maryjne w diecezji tarnowskiej

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (591 KB)

Joanna Pociask-Karteczka 

 s. 369-380

Rzeka i sacrum

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (299 KB)

Lucyna Przybylska 

 s. 381-387

Pojęcie przestrzeni sakralnej

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (154 KB)

Danuta Ptaszycka-Jackowska 

 s. 389-402

Sacrum w parkach narodowych w polskich Karpatach

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (378 KB)

Eugeniusz Rydz 

 s. 403-416

Kalwaria Wejherowska jako miejsce kultu religijnego

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (292 KB)

Rana P.B. Singh 

 s. 417-429

The geography of Hindu pilgrimage in India: from trend to perspective

\"textZarys treści Pełny tekst w języku polskim (202 KB)

Izabela Sołjan 

 s. 431-439

Fenomen Lourdes

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (821 KB)

Andrzej Suliborski 

 s. 441-453

Nekropolie jako miejsce w przestrzeni społeczno-kulturowej Łodzi. Ranga i specyfika ich znaczeń społecznych

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (264 KB)

Bp Julian Wojtkowski 

 s. 455-469

Warmińskie pielgrzymki piesze

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (573 KB)

Alicja Zemanek, Bogdan Zemanek 

 s. 471-480

Roślina i sacrum w historii cywilizacji

The plant and the sacrum in the history of civilisation

Summary: Believing in the miraculous powers of Nature, and the beneficial properties of plants providing food, wood or medicines, have been associated with Man since the oldest times as an inseparable part of cognition. In the oldest civilizations there was an abundant knowledge of the plant realm, closely associated with religious life and curing practices. In Ancient Egypt, the knowledge of medicinal plants was accumulated by priest-physicians in the temples of either the god of wisdom (Thoth) or of medicine (Imhotep). One of the oldest written sources with botanical and pharmaceutical contents is ‘Ebers papyrus’ (ca 1550 BC), listing the names of some 150 species of medicinal plants. Many of these were worshipped as sacred plants and used in religious rites, e.g. date-palm (Phoenix dactylifera), white lotus (Nymphaea lotus) associated with cult of Osiris, as well as plants with hallucinogenic or narcotic properties such as the common poppy (Papaver somniferum). The abundance and beauty of nature of the Mediterranean have been reflected in the mythology of the ancient Greeks and Romans. The patron of the plant realm was the goddess Chloris (Roman Flora), and of medicine – Asclepios (Roman Aesculapius). The sacred plants of ancient Greece included, among others, the olive (Olea europaea) devoted to Athena, vine (Vitis vinifera) associated with the cult of Dionysius (Roman Bacchus), ivy (Hedera helix),whose evergreen leaves symbolised the power of life, and bay tree (Laurus nobilis) associated with the cult of Apollo. After the fall of ancient Rome, the scientific achievements of antiquity (together with some old beliefs regarding plants) have been saved by the Christian Church. Monasteries established in many countries north of the Alps and in Central Europe (also in Poland) became centres of cult and medical treatment. For this reason many Mediterranean plants assumed a new symbolism, associated with the Bible and the liturgy of mass e.g. bourbon lily (Lilium candidum) symbolizing spiritual purity, rose (Rosa sp.), whose thorns symbolised the torment of Christ and flowers – the perfection of life in paradise. The same happened to Mediterranean plants with evergreen leaves which symbolised eternal life, such as boxwood (Buxus semervirens), myrtle (Myrtus communis), rosemary (Rosmarinus officinalis) and ivy (Hedera helix). In the lands of Western, Central and Northern Europe the ancient traditional knowledge of the plant world endured, which after the Christianization of Europe merged with ancient beliefs and the symbolism of the Holy Scripture. For example, there was a very popular cult of mandrake (Mandragora sp.), a Mediterranean plant with hallucinogenic and narcotic properties, later replaced in Central Europe by henbone (Hyoscyamus niger) and belladonna (Atropa belladonna). For example, the plants repelling evil powers included mugwort (Artemisia vulgaris) and vervain (Verbena officinalis), used in the celebrations of Midsummer’s Day. The scientific revolution of the 19th and 20th centuries, coupled with progressive specialisation in science, brought about the separation between science, arts and humanities, and religion. The price paid for the success of contemporary science is its fragmentation into narrow specialist domains, which then lost contact with one another as well as with the whole entity composed of Nature and a cognitive subject – that is Man. Since the 1990s, many naturalists, humanists and theologians have begun stress the necessity of bringing science, art and religion closer again. All this has given rise to the development of new areas such as bioethics, eco-philosophy or eco-ethics. Perhaps a new synthesis, a new humanistic approach to Nature, will provide us with a new cultural paradigm where Nature with its multi-dimensional aspects, with the sacrum contained in each plant – as perceived by priests, artists and scientists since the earliest times – will become a new supreme value.

Domański B., Skiba S. (red.), 2005, Geografia i Sacrum, tom 2, IGiGP UJ, Kraków, s. 471-480.

Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ

ISBN 83-88424-43-2

Pełny tekst w języku polskim (603 KB)

Webmaster: Janusz Siwek

Ostatnia aktualizacja: 2017-10-19

© IGiGP UJ "2017"

Valid HTML 4.01 Transitional