[EN]

Logo UJUniwersytet Jagielloński w Krakowie
Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
30-387 Kraków, ul. Gronostajowa 7

www.geo.uj.edu.pl
Struktura
Edukacja
Nauka
Publikacje
Varia
Dla studentów
Dla doktorantów
Publikacje

Inne publikacje w grupie tematycznej "Geografia religii"

Inne wydawnictwa z 2011 roku

Jackowski A., Bilska-Wodecka E., Sołjan I. (red.), 2011 , Peregrinus Cracoviensis, z. 22.

Recenzje: prof. dr hab. Danuta Quirini-Popławska, o. dr hab. Roman Jusiak OFM, prof. dr hab. Bolesław Domański, prof. dr hab. Zygmunt Górka

ISSN 1425-1922

Język publikacji: polski

Cena egzemparza: 36.75 PLN (w tym 5% VAT).

Publikacja jest do nabycia w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ. Istnieje również możliwość złożenia zamówienia przez internet.

Spis treści

Antoni Jackowski 

 s. 9-22

Profesor Stanisław Liszewski. Wybitny Geograf, Wyjątkowy Człowiek, Wspaniały Przyjaciel

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (484 KB)

Franciszek Ziejka 

 s. 25-48

Tradycje i przyszłość Polskiego Panteonu Narodowego

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (976 KB)

René Matlovič 

 s. 49-60

Geography of religion in Slovakia since 1990

Pełny tekst w języku polskim (991 KB)

ks. Maciej Ostrowski 

 s. 61-76

Prawno-duszpasterskie aspekty sanktuarium. Wybrane zagadnienia

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (468 KB)

Antoni Jackowski, Izabela Sołjan 

 s. 77-116

Badania z zakresu geografii pielgrzymek i turystyki religijnej w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego (1985–2010)

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (1.0 MB)

Wojciech Mruk 

 s. 117-124

Czy św. Franciszek z Asyżu odbył pielgrzymkę do Jerozolimy?

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (360 KB)

Anita Wolaniuk 

 s. 125-136

Kościoły pw. św. Stanisława Kostki w Polsce

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (8.5 MB)

Franciszek Mróz, Łukasz Mróz 

 s. 137-164

Kult św. Maksymiliana Marii Kolbego w Polsce

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (7.2 MB)

Lucyna Przybylska 

 s. 165-176

Nazwy sakralne ulic w miastach wojewódzkich Polski

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (1.3 MB)

Eugeniusz Rydz 

 s. 177-196

Kształtowanie przestrzeni i krajobrazu sakralnego diecezji bydgoskiej

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (2.9 MB)

Wiktor Szymborski 

 s. 197-216

Uwagi o znaczeniu religijnym Sanktuarium Matki Bożej Piaskowej w Krakowie na przełomie średniowiecza i czasów odrodzenia

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (6.4 MB)

Maria Soja, Andrzej Zborowski 

 s. 217-232

Wymiar etniczny struktury społecznej Krakowa - przeszłość i czasy współczesne

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (2.6 MB)

Ewa Klima 

 s. 233-250

Parafia jako przedmiot zainteresowania geografii - doświadczenia łódzkie

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (4.3 MB)

Iwona Jażewicz 

 s. 251-266

Przestrzeń sakralna Koszalina po II wojnie światowej i tendencje zmian

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (6.3 MB)

Urszula Myga-Piątek 

 s. 267-288

Sacrum w krajobrazie Japonii

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (3.0 MB)

Danuta Ptaszycka-Jackowska, Antoni Jackowski 

 s. 289-312

Turystyka religijna we Francji

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (6.9 MB)

Mirosław Wójtowicz 

 s. 313-334

Przekształcenia ruchu pielgrzymkowego do Santiago de Comopostela w latach 1989-2010

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (7.5 MB)

Elżbieta Bilska-Wodecka, Izabela Sołjan 

 s. 335-356

Przemiany krajobrazu religijnego Częstochowy w XX wieku

Changes in the religious landscape of Czestochowa in the 20th century

Summary: The purpose of the paper is to describe changes in the religious landscape of Czestochowa in the 20th century based on selected examples. While the Catholic Church has had an enormous impact on Czestochowa, the city did possess a diverse denominational structure in the first half of the 20th century. Both Catholicism and Judaism dominated the city prior to World War II. Jews made up between 21% and 31% of the total number of inhabitants. Evangelicals and Orthodox Christians were also found in the city. The Catholic Church came to dominate the city's denominational structure (77%-79%) in the second half of the 20th century. In addition to the four aforesaid faiths in the city following World War II, thirteen new faiths were shown to be active in the city. It is estimated that about 20% of the residents of Czestochowa since 1960 are either not members of any religious faith or are non-believers. The Diocese of Czestochowa was created in 1925 and the city began to serve as a key center of the Catholic Church's administration in newly independent Poland. Monasteries and centers of consecrated life helped the city become an even more important center of religious life in Poland. Today, there are 98 convents in the city. The Shrine of Jasna Gora plays a key role in the religious landscape of Czestochowa. In the 20th century, it became known as a national sanctuary and an important pilgrimage center in Europe. In addition to serving as a religious institution, Jasna Gora has also served as a center of patriotic thought. Five other sanctuaries exist in the city - most of which came into being in the 1990s. Czestochowa is now a multi-sanctuary city, although Jasna Gora is still the main sanctuary.

Peregrinus Cracoviensis, 2011, z. 22, s. 335-356.

Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ

ISSN 1425-1922

Pełny tekst w języku polskim (3.7 MB)

Webmaster: Janusz Siwek

Ostatnia aktualizacja: 2017-10-10

© IGiGP UJ "2017"

Valid HTML 4.01 Transitional